IMG_6039

Catarge Steaguri

Catarge Steaguri

Nu se stie inca anul in care omul a inceput sa navigheze pe apa cu ajutorul barcilor, insa ceea ce este clar este faptul ca primul dispozitiv plutitor folosit de stramosii nostri dateaza de mai bine de 8000 de ani. La inceput, erau folosite dispozitive simple, pentru traversarea unor mici curgeri de apa. Un bustean era suficient pentru asta. Ulterior, busteanul s-a transformat in barca, barca in corabie iar corabia in adevarate nave.
Primele barci erau niste canoe obtinute prin scobirea bustenilor, folosite chiar si astazi de anumite triburi. Ulterior acestora, a aparut pluta, care era confectionata din mai multe  trunchiuri legate intre ele cu liane. Trunchiurile s-au transformat usor, usor in manunchiuri de trestie, care asigura o flotabilitate mai mare si un control mai bun. Plute realizate din trestie au fost folosite foarte des pe NIL si au fost reprezentate in morminte prefaraonice.
Din secolul III inainte de Hristos apar ambarcatiunile ceva mai complexe care e aventureaza pe mare. Este epoca in care apare carma si vela, care putea fi folosita doar atunci cand vantul sufla din spate.
Grecii si Fenicienii au contribuit serios la cresterea tonajului pentru vehiculele navigabile, acestia castigand si suprematie militara in aceasta zona. Evident, comertul era si el vizat, fenicienii construind ambarcatiuni din ce in ce mai mari si mai rezistente tocmai pentru a putea trasporta marfuri pana in stramtoarea Gibraltar.

Care sunt barcile care merita sa fie mentionate in istorie?

  • Corabiile Vikingilor. Acestea erau extrem de rapide si usor de manevrat, putand sa fie trase rapid catre mal. Datorita lor, vikingii au reusit sa castige numeroase razboaie, chiar si impotriva Marii Britanii.
  • Joanca Chinezeasca. Este un tip de corabie inca folosit in China. NU este rapida, insa nici nu are motive sa fie foarte rapida, in conditiile in care interesele chinezilor erau simple, fara ganduri razboinice.
  • Galera. Este o corabie aparuta in evul mediu care evolueaza extrem de rapid si perfectioneaza sistemul de vele.
  • Carevelele portugheze. Sunt printre primele ambarcatiuni care se folosesc de catarge steaguri cu vela patrata. Nu au dimensiuni mari, insa sunt extrem de rezistente si de  sigure. Multumita acestor ambarcatiuni, Cristofor Columb a reusit sa isi duca la bun sfarsit expeditiile care l-au facut cunoscut.
  •  Galionul Spaniol. Este o nava extrem de puternica ce putea sa asigure legaturile cu Lumea Noua.
  • Fregata. Este o nava moderna, sustinuta de trei catarge steaguri si extrem de bine dotata din punct de vedere militar. Are intre 20 si 40 de tunuri si reuseste sa fie foarte eficienta in lupte.
  • Cliperul. Este corabia care a reusit sa fie cea mai performanta ambarcatiune cu panze.

Ulterior cliperului, s-a impus vaporul pe care il stim cu totii si care a dus comertul maritim la un alt nivel. Chiar daca multe dintre corabiile prezentate nu mai sunt folosite, acestea reprezinta anumite trepte pentru evolutia umana si sunt, cu siguranta, deosebit de interesante. Multe dintre ele pot fi descoperite in muzeele din intreaga lume.

No Comments

Post A Comment